امضاء برای ایرج میرزا

| توضیحاتی درباره‌ی بیانیه‌ی جمعی از طنزپردازان+متن بیانیه |
حتما در خبرها خوانده‌اید که شهرداری مشهد نام بلوار ایرج میرزا را تغییر داده‌است؟! به چه نامی؟ «جلال آل احمد»!
درست است که شهر در دست شهرداری است. اما کسی نگفته که آنها با متخصصان و آگاهان مشورت نکنند. اگر به مشورت تن می‌دادند، شاید نام بلوار تغییر نمی‌کرد، یا اگر تغییر می‌کرد، «جلال آل احمد» نمی‌شد. شاید هم بروند ته و توی کار جلال را هم در بیاورند و با او نیز چنین کنند که با ایرج کردند.
موضوعی که قابل توجه و تاسف است، نه تغییر نام، بلکه توضیحات ناشیانه‌ای است که در قطع بزرگی چاپ و در بلوار نصب کرده‌اند.
در اعتراض به این نوع نگرش شهرداری مشهد، بیانیه‌ای به نگارش درآمده و به جمعی از طنزپردازان ارائه شده است. متن آنرا پس از این توضیحات آورده‌ام.

بنا بود انتشار بیانیه در سایت «آی طنز» – پایگاه طنز و فکاهی پارسی‌زبانان – صورت بگیرد. اما ترجیح دادیم نخست آنرا به محک و نظر دوستان طنزپرداز بگذاریم و بعد از جمع‌آوری امضا، به «آی طنز» بسپاریم.
برای امضاء بیانیه لطفا نام، نام‌خانوادگی و نشانی وبلاگتان را(البته اگر صاحب وبلاگ هستید)، به ایمیل من Momeni AT maatine.com بفرستید یا در بخش نظرهای این پست اعلام کنید.
هر کس متن این بیانیه را در وبلاگش بازنشر یا لینک بدهد، به تاثیر، نفوذ و اطلاع‌رسانی کمک شایانی خواهد کرد.
این کوچک‌ترین کاری است که می‌توان برای پاسداشت حریم فرهنگ، ادبیات و طنز انجام داد.

.: خدا :.
بیانیه‌ی جمعی از طنزپردازان در اعتراض به اقدام موهن شهرداری مشهد

شهرداری مشهد نام بلوار «ایرج میرزا» را در این شهر تغییر داده است و در توجیه اقدام خود بر روی پرده‌ی بزرگی، در یکی از معابر، اطلاعیه‌ای را منتشر نموده که از آن برداشتی جز عدم آگاهی از شاخصه‌های فرهنگی و ادبی چیز دیگری استنباط نمی‌شود. آنچه بیش از تغییر نام بلوار تاسف‌برانگیز است، توضیحات نامناسب، ناآگانه و اهانت‌آمیز درباره‌ی این چهره‌ی ادبی است.

ادبیات محل بازآفرینی و انعکاس واقعیات جامعه است. این انعکاس در آثار بسیاری از چهره‌های کهن و معاصر کشور به چشم می‌خورد. با دیدگاه شهرداری مشهد باید نام بسیاری از خیابان‌ها، میادین و ابنیه را در سطح کشور تغییر داد. زیرا که سعدی، مولانا، عبید زاکانی و بسیاری دیگر از ستارگان ادبیات ایران در آثار خود نکاتی را انعکاس داده‌اند که ممکن است با سلیقه‌ی کسانی همخوانی نداشته باشد. اما معیار رویارویی با مفاخر فرهنگی نباید سلیقه‌ی فردی یا گروهی در یک محدوده‌ی مکانی و زمانی باشد. میزان اعتبار فرهنگی هر شخصیتی در عرصه‌ی ناخود‌آگاه جمعی و تاریخی یک ملت تعیین می‌شود.

ما جمعی از طنزپردازان ضمن اظهار تاسف از این اقدام غیرفرهنگی و اعتراض به آن، از شهرداری و شورای شهر مشهد می‌خواهیم از این پس در مواجهه با مفاخرکشور با احتیاط و آگاهی بیشتری روبرو شود و ضمن بازگرداندن نام «ایرج میرزا» به این بلوار، بخاطر اقدام ناصواب و ناصحیح خود عذرخواهی نمایند.

امضاکنندگان بیانیه (تا این لحظه و به‌ترتیب زمان درج امضاء)

۱-مهدی استاد احمد ۲-نسیم عرب امیری ۳-محمدرضا ستوده ۴-مهدی کفاش ۵-سید ابراهیم نبوی ۶-فاضل ترکمن ۷-محمدعلی مومنی ۸-محمود فرجامی ۹-محمد فکری ۱۰-سهراب گل‌هاشم ۱۱-شیما شفیعی ۱۲-وحید نیک‌گو ۱۳-رضا ساکی ۱۴-پوریا عالمی ۱۵-محمدرضا عالی‌پیام ۱۶-محمد جاوید ۱۷-ابوالفضل بنائیان ۱۸-کاکه تیغون ۱۹-کسری عباس‌آبادی ۲۰-مهدی آزاده ۲۱-عبدالواحد رفیعی ۲۲-حامد حبیبی ۲۳-حامد تاملی ۲۴-محسن اشتیاقی ۲۵-معصومه پاکروان ۲۶-مهرداد صدقی ۲۷-احمد شریفی زمیدانی ۲۸-همایون حسینیان ۲۹-میلاد خوشخو ۳۰-ارژنگ حاتمی ۳۱-عبدالقادر بلوچ ۳۲-علی مرسلی ۳۳-ابوالفضل رنجبرراد ۳۴-کریم پورحمزاوی ۳۵-آتبین محبتی ۳۶-نازنین جمشیدی ۳۷-آرش فرهنگ‌پژوه ۳۸-احسان آهنی ۳۹-مجید رحمانی صانع ۴۰-شهرام شهیدی ۴۱-سعیده موسوی‌زاده ۴۲-وحید میرزایی ۴۳-سامان فیروزی ۴۴-حسین رضوی‌فرد ۴۵-مرتضی قربانی ۴۶-آرش فروزنده ۴۷-سیما بلورچی ۴۸-شیما آبگینه ۴۹-احسان پیربرناش ۵۰-علیرضا رضایی ۵۱-فرزام الفت ۵۲-محمدرضا حسینی ۵۳-حسین ناژفر ۵۴-محمد زره‌ساز ۵۵-ابوالفضل رودگر ۵۶-محمد سفری ۵۷-افشین گلکار ۵۸-علی رستگار ۵۹-مرمر الفت ۶۰-سمیه رشیدی ۶۱-هومن معین

.

بازنشر در: زندگی شاید همین باشد | ذهنیت | هفت | مسافر | باران در دهان نیمه باز | آی‌طنز | گندم | بلوچ | رنگ‌کلام | الکشکیّــات فـی السّیاسیّــات | آوای خیال | اخشراش | alireza cartoon | یادداشت‌های یک جزیره | چرند و پرند | تنهادوست | سیخونک | با گریه خندیدن | صلح سپید | دیوار | حرف دل آزادی

پی‌نوشت: ۱-با سپاس از همه‌‌ی طنزپردازان و علاقمندان به فرهنگ، ادبیات و هنر کشور، مرحله‌ی امضاء بیانیه را به پایان می‌رسانیم و آنرا به شهرداری و شورای شهر مشهد ارسال می‌کنیم. البته امکان درج نظر در بخش دیدگاه این نوشتار همچنان برقرار است. ممکن است نامی با سهل‌انگاری از فهرست بیرون مانده باشد. اگر بیانیه را امضاء کرده‌اید و نامتان در فهرست درج نشده است، به من یادآوری کنید.
۲-پاسخ شهرداری مشهد به همین بیانیه: ایرج میرزا منفور است!

در این باره بخوانید:

۲۸۵ پاسخ

  1. رضوانه گفت:

    من طنزپرداز نیستم ولی به عنوان کسی که علاقمند به ادبیات ایران است این عمل را محکوم می کنم.
    بلوار سعدی زمانه را به او باز گردانید.

    زیاضی پاسخ در تاريخ شهریور ۱۸ام, ۱۳۸۸ ۱۲:۵۶ ق.ظ:

    من در باره همین اتفاق در وبلاگم پستی به اسم “یک وقت بی مقدمه” گذاشتم( ۱۳/۶/۸۸) که درددل خیلی از ادب دوستان و ایرج شناسان می تواند باشد.
    تقریبا عادت کردیم که ریز و درشت اینها هر چند وقت یکبار تعمدا به روح و روان مردم چنگ بیندازند.
    خیال کرده بودند با تغییر نام بلوار ایرج میرزا و جایگزینی نام جلال آل احمد کسی مخالفتی نخواهد کرد. وقتی دیدند کار بیخ پیدا کرده با نصب
    پرده مسخره وادار به پاسخگویی به شیوه خودشان شدند که حتی همین کار بدتر از اصل، خود یکقدم به جلو برای مردم محسوب می شود. اینها باور کردند دیگر نمی شود “یک وقت بی مقدمه” از این گه ها بخورند! و با مفاخر مورد وثوق ملت شوخی بکنند. ایرج نزد ادب دوستان و طنازان از درجه رفیع احترام برخوردار است و بعد از این واقعه خیلی از دوستان از من تقاضای دیوان اشعار ایرج یا قصیده عارف نامه را کرده اند.
    در پست مزبور بخش اول عارف نامه را هم آورده ام.

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ شهریور ۱۸ام, ۱۳۸۸ ۱:۱۸ ق.ظ:

    سپاس. به وبلاگت سر زدم. گاهی رو به طنز هم می‌روی انگار؟!

    وحید محققی پاسخ در تاريخ شهریور ۳۰ام, ۱۳۸۸ ۶:۳۲ ق.ظ:

    چه میشه گفت؟؟ آدم مونده دیگه از کجا بگه!!!

    رضوانه پاسخ در تاريخ شهریور ۳۰ام, ۱۳۸۸ ۱۰:۲۶ ب.ظ:

    نمی شه اسمشون رو طنز گذاشت
    ممنون از لطفتون

  2. موافق!!!!!
    میرزا ایرج به گردن همه ما حق دارد!

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ شهریور ۱۶ام, ۱۳۸۸ ۷:۲۲ ب.ظ:

    باید درس پس بدهیم!

  3. سلام دوست عزیزم
    خوشحالم که شما اقدام به انتشار این بیانیه کرده اید اول به عنوان یک همشهری مشهدی و بعد به عنوان یک همکار و برای این که موافقت کامل خودم را نشان دهم کوچکترین کاری که می توانم بکنم انتشار این بیانیه در وبلاگم هست.
    باز هم از شما تشکر می کنم.

    شادزی

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ شهریور ۱۶ام, ۱۳۸۸ ۷:۲۷ ب.ظ:

    ما هم از این اقدام خودمان متشکریم!

  4. با چنین دیدگاهی نام هایی مانند سعدی، مولوی، عنصری، وحشی بافقی، عبیدزاکانی، سوزنی سمرقندی، دهخدا، سنایی، راغب اصفهانی، نظامی گنجوی، آیت الله سید نعمت الله جزایری صاحب زهرالربیع، ادیب الممالک فراهانی و بسیاری از ادبای کشور بکلی باید از تاریخ ایران حذف شوند. چنین دیدگاهی ضدفرهنگی است.

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ شهریور ۱۶ام, ۱۳۸۸ ۷:۳۰ ب.ظ:

    سپاس از شما جناب نبوی

  5. یک.
    من که طنزنویس نیستم اما با بیانیه موافقم …

    دو.
    جسارت می‎کنم و به صورت علی‎الحساب نام انوری و خاکشیر اصفهانی را هم به اسامی‎ای که جناب نبوی فرمودند اضافه می‎کنم تا آن یکی دو نفر باقی‏مانده هم خدای نکرده از دید ضدفرهنگی دوستان جا نمانند!

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ شهریور ۱۶ام, ۱۳۸۸ ۸:۰۰ ب.ظ:

    موسیو جان
    اگر از پرده‌نشینی بیرون بیایی و نام خودت را بجای گلابی و هلو بنویسی،‌ بیانیه بیشتر شبیه بیانیه آدم جدی‌ها می‌شود، بیشتر حساب می‌برند! اینجوری بیشتر شبیه باغ میوه و هلو و از اینجور چیزها می‌شود!

    موسیو گلابی پاسخ در تاريخ شهریور ۱۶ام, ۱۳۸۸ ۹:۱۹ ب.ظ:

    بنده در حضور دوستان طنزنویسی که نامشان را می‎بینم، خودم را در سطحی نمی‎بینم که بخواهم زیر چنین بیانیه‎ای امضا کنم. نظرم را جهت استحضار حضرت‎عالی گفتم جناب مؤمنی عزیز.

  6. سلام و درودی فراوان
    حقیر هرچند جایگاهم در این عرصه کمترین است،‌اما مفتخرم که نامم جزء ‌فرهیختگان این روزگار درج گردد؛ آن هم در چنین امری والا.

    اگر قرار باشد چنین سلیقه وارانه،‌از روی ناآگاهی با امور فرهنگی ‌این مرز پرگهر مواجهه شود،‌دیری نخواهد پایید که خود این دوستان ناآگاه نیز از صفحه‌ی روزگار حذف خواهند شد،(‌انشا‌ء الله!) چرا که این کار، عملی قبیح محسوب می‌شود. و اگر قرار بر چنین رفتارهایی از دو طرف باشد،‌سردر خیلی از اماکن خاص که هیچ، کل بنا باید نابود شود!

    بی‌شک عاملین این کار، ندانسته این کار را انجام داده و قصدشان به اصطلاح خدمت بوده، غافل از اینکه این خدمت ،‌از آن خدماتی است که ‌رایحه‌ی خوشی نخواهد داشت!

    هرچند عذرخواهی و برگرداندن نام نامی “ایرج میرزا” ،‌بزرگ شوخ مرد ایرانی که گاه پا از ادبیات معمول،‌فراتر می‌گذاشت از قباحت این عمل نمی‌کاهد. اما انجام این کار نشانگر فهم و درک بالای مسئولین ذی‌ربط و غفلت کوتاه مدت ایشان از این امر می‌باشد.

    بی ساحتی به حرمت خوبان قشنگ نیست
    باور کنید،‌ پـــاسـخ آیـیـنــه ،‌سنگ نیست!

    * از کلیه‌ی مسببین این عمل قبیح جهت زنده شدن نام ایرج میرزا،‌ بسیار سپاسگزاریم/ از طرف ایرج میرزا و سایر وابستگان!

  7. رفیق بزن اگه جای امضایی هست ما هم موافقیم با شما…چاکر ایرج‌میرزا هم هستیم! به خدا

  8. الف_ساقي گفت:

    درود

    من طنرپرداز نیستم، ولی ایرانی که هستم و ایرج میرزا را هم خیلی خیلی دوست دارم.

    امیدوارم این کوته‌نگری‌ها یک روز به پایان برسد.

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ شهریور ۱۷ام, ۱۳۸۸ ۱۲:۰۹ ق.ظ:

    آری شود
    اما به خون جگر شود!

  9. حبیبه گفت:

    همه آره منم آره!

  10. miniatorang گفت:

    سلام و درود
    با تشکر فراوان از شما
    من هم با بیانیه موافق هستم

    ( شیما شفیعی )

  11. مخلص گفت:

    خاطرم هست چند روز پیش یه برادر بزرگواری به قلم شریف ایرج میرزا به اندرز این ابلهان پرداخته بود که بسیار مطلوب و به جا بود اما به مذاق این کودنها خوش نیامده و همزمان که انگشت در دماغ می گرداندند تصمیم به مقابله نه به مثل گرفته اند.

    سرنگون باد سلسله احمقها

  12. حجه الاسلام کتک می زند …

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ شهریور ۱۷ام, ۱۳۸۸ ۱۲:۱۵ ق.ظ:

    آقا این جمله‌ی منتهی به سه نقطه رو باید چکار کنیم؟ خیلی بازه؟!

    دانیال بهزادی پاسخ در تاريخ شهریور ۱۷ام, ۱۳۸۸ ۲:۳۳ ق.ظ:

    نه، بیت اول یکی از شعرهای ایرج میرزاست

  13. داریوش مسلم گفت:

    با سلام ;
    البته اگر قرا بر این روال است باید نام بیشتر خیابان هایی که به نام روحانیون تراز اول هست هم تغییر کند !
    من هم موافقم !

  14. من اگر در زمره طنز پردازان عزیز باشم با این حرکت کاملا موافقم! و علاقمند به امضاء می باشم و در وبلاگم نیز لینکی به صفحه مربوطه ایجاد کردم…و کمک دیگری هم از من بر بیاید بسیار خوشحال خواهم شد.

  15. جناب مومنی تاییدیه صددرصدی اینجانب هم بچسبون زیر بیانیه لطفاً ،بالاخره مشهد هم چون جناب ایرج میرزا درگردن ما حق آب وگل داره ( ۵سال دانشجویی میزبان ما بوده)

  16. آقای مؤمنی به شما درود می فرستم
    من هم حمایت می کنم
    به امید آزادی…

  17. رضا ساکی گفت:

    سلام بسیار کار درستی است. من هم امضا می کنم.

  18. درود بر مومنی عزیز

    اگر این کار را نمی کردند عجیب بود و عجیب در تاخیر چنین اقدامی است.
    ای که بر روی ماه چنگ زدی
    باش تا صبح دولتت بدمد

    من سید محمد رضا عالی پیام متخلص به هالو نیز اعتراض خود را به این عمل متحجرانه اعلام میدارم.

  19. احسان گفت:

    با سلام و درود
    به امید بازگشت فرهنگ پارسی به ایران عزیز
    من هم حمایت می کنم

  20. سلام
    امیدی که نیست ولی اسم مرا بنویس.
    وقتی رسما خواستید منتشرش کنید بگو من لینک خبرش را بگذارم.

  21. hamze aleepayam گفت:

    salam
    dota nokte ye nesbatan mohem
    aval inke porno ke porno e graphish dige che rabti be mirza dare ?
    dovom inke ba ehtesabe tarze fekr va eghdame aghayoon bayad khedmateshoon yadavari konam ke abooreyhane birooni hamoon maleoni bood ke alkolo kashf kard ta dir nashode ye eghdami ham baraye ishon bokonan
    agar sarian eghdam nakonan va esme bolvare abooreyhano avaz nakonan dar moghabele afkare omoomi va zehne bache haye mardom masol va pasokh goo hastan
    az ma goftan bood
    zende bashid

  22. hamze aleepayam گفت:

    eslahie :
    manzoor az aboo reyhane birooni hamoon zakariaye razie
    roohe jofteshoon shad

  23. احمد گفت:

    خداییش شهرداری مشهد به رانندگی آقای پژمان ، در همه زمینه ها گوی سبقت رو از بقیه مراکز استان ربوده است ، توجه کنید :
    ۱ . پل نوغان که بزرگترین لکه سیاه شهرداری مشهد می باشد . ۲ . افتتاج سامانه اتوبوسهای تندرو که در واقع افتضاحی بیش نیست ۳ . روکش کردن آسفالت حد فاصل آزادی تا فلسطین تقریبا ۸ ماه بعد از ترمیم و روکش آسفالت ۴ . اجرای خط کشی گرم برای چندتا بزرگراه اصلی و پر تردد شهر با اعتبار چند برابر و قول ماندگاری طولانی (۲ماه) ۵ . از همه مهمتر پروژه قطار شهری و …. !
    اگه ۱۰ سال هم بگذره بازم اسم بلوار ، ایرج میرزا خواهد ماند !

  24. سلام و خسته نباشید
    کاریکاتورا هم در زمره ی طنز پردازان دیگه؟
    منم هستم چون علاقه ای شدید به این شاعر رند کشورمان دارم.
    امضا میکنم

    کسری عباس آبادی پاسخ در تاريخ شهریور ۱۷ام, ۱۳۸۸ ۲:۳۲ ق.ظ:

    اشتباهم رو تصحیح میکنم “کاریکاتوریستا نه کاریکاتورا”
    و ضمنا لینک شدید

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ شهریور ۱۷ام, ۱۳۸۸ ۲:۲۰ ق.ظ:

    بله، طنزپردازان در عرصه‌ی مکتوب و تصویری.
    سپاس بابت لینک.

  25. سلام
    منم در حد بضاعتم موافقم!

  26. الف.محمدي گفت:

    بسمه تعالی
    بزرگش نخوانند اهل خرد
    که نام بزرگان به زشتی برد

    یا رب این نو دولتان را بر خر خودشان نشان
    کین همه ناز و تنعم از غلام ترک و استر می‏کنند

    بنده هم موافقم که با تصمیمهای عجولانه و احمقانه این … مخالفت بشود انشاءالله در انقلاب بعدی اسمهای اینها پاک و اسمهای شایسته برگردانده خواهد شد.
    البته آقا جلال هم از اینها نیست و اینها همه نام خر را هم بدنام می‏کنند. با تشکر

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ شهریور ۱۷ام, ۱۳۸۸ ۲:۴۰ ق.ظ:

    علامت تعجبی که مقابل نام جلال آمده، نه برای خود اوست، یا به نشانه‌ی اینکه جلال هویتی غیر از هویت ما و ایرج میرزا دارد؛ بلکه به این خاطر است که گویا برادران شهرداری مشهد او(جلال) را هم نمی‌شناسند!

  27. الف.محمدي گفت:

    ببخشید منظور از بدنام کردن خر یعنی اینکه اینها را خر بنامیم هم بدنامی خر است و خدای ناکرده جسارتی به دیگری محسوب نشود.

  28. قیصاری گفت:

    داشتم به این فکر می کردم که:

    ما جماعت جدی نیز از شما طنازان حمایت کنیم

    اگر ایرج میرزا در رابطه با حوادث اخیر شعر میگفت…واویلا میشد

    هر که چاک دهنش برلله اش کج بکند/یک بنر حرف وحدیث عاقبتش خواهد بود..

  29. دوست ایرج!!! گفت:

    راستش من تنظ کار نمیکنم ولی مخالف های ایرج رو چرا!!!

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ شهریور ۱۷ام, ۱۳۸۸ ۸:۵۵ ق.ظ:

    خودم به همین علت موافق ایرج هستم!

  30. سلام
    من نیز به عنوان یک افغانستانی که علاقه مندی خاصی به طنزوطنزپردازان فارسی دارم ، حمایت خودم را ازشما اعلام می کنم واین اقدام شهرداری مشهد را یک اقدام ضد فرهنگ وهنر وادب میدانم . خدا همه مارا هدایت کند .
    هرات افغانستان .

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ شهریور ۱۷ام, ۱۳۸۸ ۹:۱۰ ق.ظ:

    ما را واسه‌ی چی؟!

  31. رضوانه گفت:

    موافقم – شدیدا

    امضاء

  32. من هم هستم. در ضمن متن بیانیه چند ایراد تایپی و نگارشی داشت که امیدوارم رفع شود. باز هم در ضمن شعری از ایرج میرزا هم در کتاب های درسی نظام جدید هست که امیدوارم مسوولان فکری برای آن هم بکنند و به جایش شعری از جلال آل احمد بگنجانند تا فساد دبیرستان ها را برنداشته!!

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ شهریور ۱۷ام, ۱۳۸۸ ۹:۵۰ ق.ظ:

    اشعار جلال که واقعا خواندنی است! اما دلیل نمی‌شود در هر کتاب درسی حضور داشته باشد. بالاخره مدرسه دخترانه دارد، پسرانه دارد…

    شفق پاسخ در تاريخ شهریور ۲۲ام, ۱۳۸۸ ۱:۵۲ ق.ظ:

    آره منم موافقم حتی شعر «مادر» ایرج رو هم نباید جایی نوشت یا خوند یه وقت شان مادرها هم زیر سوال میره !

  33. ما نیز موافقیم. گرچه با اتهامات وارده به میرزا تا چند روز دیگر در مقابل اذهان عمومی شخصا به اغتشاش هم اعتراف خواهد کرد.

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ شهریور ۱۷ام, ۱۳۸۸ ۱۰:۴۰ ق.ظ:

    پس شما فرزندان معنوی ایرج میرزا چکاره‌اید؟!

  34. غم مخور کارجهانت نبود گر به مراد

    کار دنیا به مراد دل دانا نبود

    (ایرج میرزا)

    من هم باسایر عزیزان موافقم…

  35. من هم به عنوان یک فرهنگی بازنشسته که با اشعار ایرج میرزا روزگاری را گذرانده و اینک نیز مجددا میگذرانم.و احترام خاصی دارم برای اینگونه افراد که درلباس طنز حرفهایی جدی تر از جدی می زنندوقهرمانانه مبارزه می کنند.گرچه ساکن کرجم ولی به خاطر ادبیات بسیار غنی طنز با شما موافقم موفق باشید.

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ شهریور ۱۷ام, ۱۳۸۸ ۱۲:۵۰ ب.ظ:

    مگر کرجی‌ها نمی‌توانند با طنز موافق باشند؟!

    مریم زعیمی پاسخ در تاريخ شهریور ۱۷ام, ۱۳۸۸ ۲:۴۲ ب.ظ:

    من نگفتم که کرجیها با طنز موافق نیستند بلکه منظورم این بود که با وجود اینکه اهل مشهد نیستم ولی به مصداق همه جای ایران سرای من است با نظر شما و سایر اساتید موافقم با تشکر از پاسخ شما

  36. امضای حقیر هم یک طفیلی باشد بر تن امضای بزرگان!

  37. دخو گفت:

    بنده به نمایندگی از جد بزرگم، پای طومار را ممهور خواهم نمود!

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ شهریور ۱۷ام, ۱۳۸۸ ۲:۱۰ ب.ظ:

    دخو جان
    برای امضاء بیانیه لطفا نام حقیقی خودت را درج کن.

  38. مرتضي گفت:

    من که طنز نویس نیستم و بلاگی در حد خودم دارم. اما با این اعلامیه موافقم و لینکش را دربلاگم می گذارم. من شکی ندارم که این کار زشت از سوی امام جمعه فهیم این شهر صورت گرفته. ایشون مسبوق به سابقه هستند در این امور. موفق باشید.

  39. درحمایت ازاین اقدام شما متن اطلاعیه را دروبلاگ زیرمنتشرکرده ام
    http://mosafeer.blogfa.com/post-272.aspx

    تشکر که به این اقدام خنده دارومسخره شهردای مشهد اعتراض کردین
    من به عنوان کسی که به طنز علاقه دارم این اقدام شما کاملا پشتیبانی وحمایت می کنم . ایرج میرزا یکی ازبزرگان طنزپرداز فارسی زبان ازافراد مورد علاقه ی من میباشد. این اقدام شهردای مشهد را غیرعاقلانه
    وخلاف ادب میدانم . مطمئنم اگه ایرج میرزا ازاین موضوع با خبرشود دیوانی ازنو درمذمت آن خواهد نوشت

    شهرهرات افغانستان

  40. فاطمه گفت:

    من طنزپرداز نیستم ولی ادبیات رو میشناسم و ایرج میرزا رو خیلی زیاد مطالعه کردم و خیلی تاسف خوردم بادیدن این بنر که کوته فکری مسئولینمونو نشون میده تو رو خدا کاری بکنید تا کی این ترک تازیها رو باید تحمل کنیم

  41. آرش گفت:

    این کار طالبان شیعه بی شباهت به اقدام طالبان سنی در تخریب مجسمه های بودا نیست

  42. نون گفت:

    من این ماجرا رو تو سایت دوشنبه خوندم باعث تاسفه اونم با اون تابلوی مسخره ای که به عنوان دلیل این کار احمقانشون نصب کردن و مثل همیشه از اعتقادات مذهبی مردم مایه گذاشتن
    من نمی دونم اگه این آقای ایرج میرزای معلوم الحال انقد بده چرا شعرش تو کتاب درسی هست!!

    جالبه که شبیه همین اتفاقو من تو تهران دیدم
    یکی از کوچه های روبروی پارک ملت به نام مهیار رو مدتیه که به نلسون ماندلا تغییر دادن من چون مدتی اونجا رفت و امد می کردم می دیدم که هر دفه مردم اون اسمو خط می زنن یا روش می نویسن مهیار ولی اونا باز کار خودشونو کردن
    من هر چی فکر کردم نفهمیدم آخه چرا فقط همین یه کوچه و اینکه اسم مهیار چه اشکال شرعی و عرفی می تونه داشته باشه باز اگه یه اسم مذهبی یا حتی اسم شهید ی چیزی می ذاشتن انقد باعث تعجب نبود
    مهیار به نلسون ماندلا….
    ایرج میرزا به جلال ال احمد….

  43. دورد…

    من که طنز پرداز نیستم اما شدیدا موافقم…
    برای یاری شما در وبلاگم اطلاع رسانی می کنم…

    شادزی…

  44. آرش گفت:

    من بع عنوان یکی از علاقه مندان به ایرج میرزا هستم

    من هم همراه شما هستم (من نه نویسنده ام نه طنز پرداز)

  45. متن بیانیه رو در وبم قرار دادم…

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ شهریور ۱۷ام, ۱۳۸۸ ۶:۴۹ ب.ظ:

    سپاسگزارم خانم شاهمرادی.
    وبلاگ شما هم به لیست وبلاگ‌هایی که این بیانیه را بازنشر داده‌اند، افزوده شد.

  46. Mohsen Mosavinezhad گفت:

    Hemaghat payaani baraye ahmagh ast
    khoshhalam ke masooline mohtarm harazgahi karhaye baanamak mikonan. darin bein ham maro vadar mikonan bishtar az gozashte tarikh va farhange iranie khdemoon motale beshim.

  47. سلام
    موافقم
    اسم منو هم اضافه کنین

  48. امضا می‏کنم. لینک دادم. بیانیه خودمن:

    .:ای خدا :.

    بیانیه خود من

    حالا که شهرداری مشهد به دلیل پورنو به جنگ ایرج میرزا رفته ماهم از فرصت استفاده کرده دیوان او را دانلود کنیم و بخوانیم تا عدو سبب خیر گردد چون خدا می‏خواهد و الا شهردار مشهد عوض اینکار می‏رفت یک کار درست حسابی می‏کرد.

  49. Sam Nicksan گفت:

    Man dourod mifrestam be ravan pake Iraj Mirza va Doktor Shapoure Baktiyar ke Akond ha ra kob shenakte bodan.

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ شهریور ۱۷ام, ۱۳۸۸ ۹:۵۶ ب.ظ:

    آقا فارسی نمی‌نویسی، ما مجبور می‌شیم از مترجم گوگل استفاده کنیم، واسمون شر میشه!

  50. ما نیز با بیانیه موافقیم.

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ شهریور ۱۷ام, ۱۳۸۸ ۹:۵۷ ب.ظ:

    دسته جمعی موافقین؟!
    لطفا نام حقیقی بدهید.

  51. ما رهرو ِ سبکِ آن مه ِ تابانیم
    شاگرد ِ بهین سخنور ِ ایرانیم
    هرچند “جلال” از خودمان است؛ ولی
    دلداده ی شعر ناب “ایرج” جانیم!

    **************************
    هر دم از این باغ، بری می رسد! حماقت که شاخ و دم نداره! اینم یه جورشه! کسانی که با ایرج میرزا مأنوس بودن، گفتن از این ، مبادی آداب تر و محترم تر و اخلاقگراتر در آن زمان وجود نداشته! ظاهربینی این بی هنران باعث همچه کار خبطی شده! جالبه که در آثار آل احمد هم مشابه برخی سخنان ایرج – که جنبه خصوصی داشته – دیده می شه. هیچ شاعر و نویسنده ای نیست که از این دست مطالب نداشته باشه ، ولی مربوط به زندگی شخصی اونا می شه. علنی کردن این نوع اشعار و نوشته ها، کاری غیر انسانی و غیر منطقیه. درست مثل این که کسی رو با زیرپوش و زیرشلواری از خونه بیرون بکشیم و بگیم که این آدم اینجوری راه می ره!!!

  52. از بشر ِ مشهدی بیش از این هم نمیشه انتظار داشت.

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ شهریور ۱۷ام, ۱۳۸۸ ۱۰:۳۷ ب.ظ:

    شرخر جان!
    امضاء بیانیه با نام حقیقی خوشتر است.

  53. اینجانب علی مرسلی طنز نویس سابق ماهنامه سابق گل آقا امضای خود را در حمایت از مرحوم ایرج میرزا بر پای این ای میل می نگارم…با توجه به همشهری بودن با ایرج خوان حق دو امضا را برای خود محفوظ می دانم

  54. به عنوان یک شاعر این عمل بی معنی را نمی پذیرم و با شما موافقم .
    امضا

  55. مینا گفت:

    نامهای غیر حقیقی را حذف کنین وگرنه کلیت اسامی زیر سوال می روند
    گلابی و … !!!

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ شهریور ۱۸ام, ۱۳۸۸ ۱:۳۲ ق.ظ:

    من به دوستانی که با نام مستعار امضاء کرده‌اند گفته‌ام که نام حقیقی آنها بر اعتبار این بیانیه اضافه می‌کند. به مزاح گفتم که بگذارید طنزپردازها یکبار چهره‌شان جدی باشد!
    ممنون از یادآوری بجایتان

  56. mamad ali گفت:

    منم هستم.
    پر رهرو باد راه ایرج میرزا
    طنز تلخ و واقعی به زبان شعر فارسی

  57. با سلام و سپاس از زحمتی که تقبّل فرموده اید، در پست اخیر خود ، به این مطلب بسیار ضروری لینک داده ام!

    پاینده باشید!

  58. نا شناس گفت:

    من از مشهد و اتفاقا در ایرج میرزا ( جلال آل احمد فعلی ) زندگی می کنم
    این یک ساله که انجام شده
    با این کار ها چیزی پیش نمیره یعنی وقتتون رو هدر می دید
    مگه اینکه اینرو به صدای آمریکا یا بی بی سی فارسی اطلاع بدید

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ شهریور ۱۸ام, ۱۳۸۸ ۱۲:۵۵ ق.ظ:

    ما زنگ زدیم به بی‌بی‌سی گفتن الان یه نفر رو می‌فرستیم بیاد تو محل! (:
    این اعتراض اصلا به هدف نرسد، اما جنبه های نمادینی دارد. آیا پیش از هر اقدامی باید حکم بی‌فایدگی صادر کرد و نشست؟!

    اما نظرت برام جالب بود. کاش دیگرانی هم توجه می‌کردند که چه واقعیت آشکار و غم‌انگیزی در سخن شماست.

  59. Girinov گفت:

    Ta diruz gharamun sare mirza bud ba bacheha, alan majburim begim sare jalal. Ma tavanai javabgui 2nafar ro nadarim baba!!

  60. مهدی صفوی گفت:

    شهرداری مشهد واقعاً کار سطح پایینی انجام داده.

  61. Girinov گفت:

    Be yad mirzai ke pedarbozorgam ou ra be man shenasand. Mamnun aghaye moomeni.

  62. مهرداد گفت:

    ایرج میرزا مردی بزرگ و روشنفکر وشاعری توانا بودشاید درک این برای مغزهای کوچک سخت باشه

  63. سلام
    نویسنده و طنز نویس و اصلا هیچی نستم جز یک ایرانی عاشق فرهنگ و وطن ، به عنوان یک ایرانی با شما همراه م هم فکرم
    با تشکر از اعتراضتان بهاین کار نابخردان.

  64. hafez parsian گفت:

    omidvaram rozi in tang nazariha payan yabad.va yek tedadi agaliyat be jaye aksariyat tasmim nagirand.

  65. امین حاتمی گفت:

    برون کن از سر نحست خرافات بجنب از جا، فی تاخیر افات

  66. Salam.
    bande ham mikham toomar ro emza konam.
    Atbin Mahabbati

  67. جناب آقای مومنی خسته نباشید
    با کمال میل بیانیه درج شده در وبلاگ شما ,در رابطه با اعتراض به تغییر نام بلوار ایرج میرزا در مشهد را امضا میکنم

  68. لینک خبرو توسایتم گذاشتم

  69. Sarieh Ghorbani گفت:

    با سلام

    به نظر من باید با این طور رفتار‌های غیر کارشناسان و گاه از روی قصد که تاریخ و فرهنگ ایران را هدف گرفته است مبارزه کرد، برخورد قطعه مانع تکرار آن‌ خواهد شد.

    با احترام

    س قربانی

  70. س.رادان گفت:

    موافقم. این احمف ها نمیدونن ایرج میرزا اصلا کی بوده.

  71. طلوع گفت:

    کلمه پورنوگرافی که در متن اطلاعیه نوشته شده نشانگر اشنا نبودن افراد تنظیم کننده این متن بامقوله طنزنویسی ادبی است . طنز اصولا به واسطه شیرینی کلام و جذابیتی که ایجاد میکند مطلب را برای خواننده ملموستر میکند و از نظر ارزشگذاری به شکل ریشه ای با پورنو گرافی (که اصولا به منظور بر انگیختن تمایلات جنسی به شیوه ای مستهجن به منظور رسیدن به لذت جنسی است ) متفاوت است,به طوری که در طنزی مشابه طنز ایرج میرزا حتی در مواردی نسبت به موضوع مطرح شده حس انزجار بروز میکند….جای تفسیر شعر اینجا نیست,فقط اشاره ای بود به اشنا نبودن به تفاوتها, ایرج میرزا به زبان مردم ان زمان سخن میگفته و طبع طنز بسیار قوی داشته. اینکه ایشان دیوانی دارند که بسیاری از سالمندان ما علاقه خاصی به ان داشته و اشعارش را از حفظ میخوانندنشانگر اینست که وی ارتباط عمیقی با افراد جامعه برقرار کرده بدون اینکه اعتقادات انها را از بین ببرد.ایرج میرزا به عنوان شاعری خلاق که قطعات عمیق احساسی زیبایی دارد در فرهنگ ایران جای خاص خود را دارد و وجوذش با تغییر نام خیابان محو نمیشود.بیت دوم شعری که بر سنگ مزارش نوشته شده گفته که “یک جهان عشق نهان است اینجا”مزار وی در ظهیرالدوله تجریش میباشد.

  72. اپی گفت:

    فکر کنم بنده خدا ها تا به حال ایرج میرزا رو تو عمرشون نخوندند…

  73. آقای مومنی سلامی گرم بر شما
    طنز ، زبان تلخ و شیرین زمانه است ، زبان همه ی کسانی است که مفاهیم گفتنی و ناگفتنی را به زبانی شیوا و روان بیان می نمایند ،
    طنز نویس (نظم و نثر فرقی نمی کند) عنصر مهمی از بدنه ی ادبیات هر مرز و بوم است ، شاعران و نویسندگان مختلف در هر عصر و زمانه ای گویای این مقال هستند ، توفیق نویسان عصر گذشته را میتوان به عنوان نمونه نام برد.
    هر ارگانی که صلاحیت نام گذاری و نام برداری نام خیابانی را به عهده می گیرد موظف است در مورد نام مشاهیر این مرز و بوم بیشتر تامل کند و سنجیده تر عمل نماید ، شاید تعویض نام خیابان سنبل به بلبل چندان اهمیتی نداشته باشد اما چنین تغییری اگر چه جلال آل احمد از مشاهیر است سنجیده نبوده و می توان از نام او در خیابانی یا بزرگراه دیگری برای بزرگداشت نام او استفاده نمود.
    من به عنوان یک ایرانی مخالفت خود را با کمال تاسف از تغییر نام مذکور اعلام می نمایم ، حق نگهدارتان.

    حسین ناژفر پاسخ در تاريخ شهریور ۲۱ام, ۱۳۸۸ ۷:۴۳ ق.ظ:

    آقای مومنی سلام
    بله من هم بیانیه را امضاء می نمایم و تشکر مجدد به خاطر اطلاع رسانی به موقع.
    مخلص شما حسین ناژفر.

  74. حسین مختاری گفت:

    با بیانیه موافقیم

  75. سلام

    من در حدی نیستم که خودمو طنز پرداز بدونم! چون شعر و مطلب طنز زیاد ندارم! اما اگه همراهی منو بپذیرید من هم در این اعتراض سهیم باشم

    تا که روزی بر سراید این حماقت ها
    این سرایت های فقر در هر روز و ساعت ها

    ( سید محمد حسن هاشمی )

  76. سلام
    این چند روزی که نبودم تبریز بودم و بر حسب اتفاق به موزه مشروطه هم سری زدیم انجا از ایرج میرزا و شعرهایش و تلاشهایش برای مشروطه چیز هایی نوشته بود
    من هم حاضرم این بیایه را با کمال میل امضا کنم

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ شهریور ۱۸ام, ۱۳۸۸ ۳:۳۳ ب.ظ:

    «… چیزهایی نوشته بود.» خیلی قابل تفسیر است!
    اگر با تاکید بر «نوشته بود» باشد، یعنی: ای یه چیزهایی نوشته بود! اما خوب مهم نبود.
    اگر با تاکید بر «چیز» باشد که به ما ربطی ندارد و ایشان هم خیلی کار بدی کرده است که چیزهایی نوشته بود! و باید آدرس موزه‌ی مشروطه را سریعا به شهرداری مشهد داد!

  77. شيخ اقل گفت:

    بنده اساسا با بیانیه ی شما موافقم . مطلبی هم در همین راستا به لطف این دعوت شما نوشته ام که اگر دوست داشتید تشریف بیاورید حلبی اباد پذیرایی شوید . مع الوصف ما از این حرکت حمایت می کنیم . اسم کوچکمان را هم قابل اگر دانستید زیر اسم بزرگان جهت امضا بیاورید اگر هم نه که بدون امضا هم باز ما حمایت می کنیم .
    سرافراز باشید …

  78. با کمال احترام موافقت خود را در این زمینه اعلام میکنم و ممنون از خبر مناسب و به موقعتون

  79. بت گفت:

    به نظرم اگر زنده بود تا به حال بازداشت شده بود. تغییر نام بلوار که چیزی نیست

  80. روژین گفت:

    امیدوارم همراهی مرا نیز در امضای این بیانیه بپذیرید .

  81. ببخشید ما امضا بلد نیستیم، میشه انگشت بزنیم تو چش ِ ….!
    انگشت بزنیم این زیر ؟!

  82. بیننده همیشگی گفت:

    واقعا شرم آوره
    خیلی کار زشتیه تغییر نام یک بلوار اون هم بلوار ایرج میرزا،خجالت آوره

  83. fati گفت:

    فقط ما امضاء نکردیم:)

  84. آنچه انجام شده است حذف به واسطه ی میل شخصی است، در اینجا نام فردی اندیشه گر حذف میشود تا تفکری که همسوی قدرتمدار نیست حذف گردد. در اینجا نام اندیشه را با خود دارد و حذف نامِ اندیشه با حذف نامِ اندیشه گر هدف است. در اینجا نام وجود است. در اینجا اندیشه در کل ناصواب است مگر آنکه به صوابِ مدِنظرِ قدرت مدار اندیشه شود. در اینجا تحقیرِ نام برای تحقیرِ اندیشه ی غیر از قدرتمدار است. و این دیکتاتوری نام ها است.

  85. امیر گفت:

    مسخره ها.
    چرا اشعار خوبش رو در نظر نمی گیرند. مگه اون شعر مادر از ایرج میرزا نیست؟

  86. والد بمانعلی گفت:

    با نمکی کار حضرات در این است که یادشان رفته که ایرج جان با دست خودش مؤمنان را سرکار گذاشته که بر تصویر زنی که عده ای بی عصمت «بر سر در کاروانسرائی» کشیده بودند «یک پیچه ز گِل» ببرند و با مجاهدات خود «ایمان به باد رفته ای را – با یک دو سه مشت گِل» بخرند. پس حق شناسی این اسلام عزیز کجا رفته؟

  87. نازی گفت:

    سلام. من نه طنز نویسم نه ادبیاتی اما وقتی این مطلبو دیدم داغم تازه بود انگار نمک روش ریختن تاحالا زخم به پیکرتاریخ واثارگذشتگانمون می زدن که نفهمیم کجایی هستیم وحالا ادبیاتمون وفرهنگمون رو… البته می دونم این هم خیلی وقته شروع شده همیشه هم اینطور مسائل ازسوی افرادبی خرد ونادان بوده اما زندیم وامیدوار به امید پاکسازی ایران ازشرنادانهایی که همه چیزو به گند کشیدن واسم اسلام ودین هم روی کارهاشون میزارن

  88. سلام / موافقم / در این خصوص طنزی هم در وبلاگم نوشته ام

  89. من هم با دیدن توضیحات شیوای شهرداری محترم، اندکی شاخ در آوردم. اسم من رو هم به امضا کنندگان اضافه کنید. ممنون

  90. taref گفت:

    من زمان دانشجویی اونجا زندگی میکردم!! البته ما از مسوولین شهر مشهد شاهکارها یی بیش از این دیدیم، ولی مثل اینکه متوجه شدن در این ژانر اثری از خودشون بجا نزاشتن، اینه که دست به کار شدن!! مثله خیلی از خیابونا با عوض شدن تابلو نمیشه هویت و خا طرات رو عوض کرد.

  91. عرض کنم که شنیدم جناب ایرج میرزا اکنون مورد شفقت اسلامی واقع شده اند و دارند در سلولی بماهو منزل وبلاگ من فدایت شوم مینویسند گر چه از ایشان بعید است اما خب رافت ظاهرن شدید بوده به این دلیل جایشان را در خارج از ندامتگاه به جلال جان داده اند جلال عزیز هم که در داستان هایش گه گاه اروتیک بازی در آورده مشغول ویراستاری و قیچی کاری است قبل از آن که …
    راستی قاآنی مرحوم بشدت از ایرج جان دفاع فرموده اند چون دیوان ایشان چند سال پیش باضافه ی منضمات جگوری مگوری توسط آستان قدس چاپ شده و ایشان تحمل زندان را ندارد حتی با استخر و جکوزی!

  92. البت این کارشون یه خوبی داره اگه گفتین چی؟
    آره دیگه این جوری هر کی تا حالا ایرج میرزا رو نمیشناخته حالا پی گیر قضیه میشه بعدم در مورد جلال کنجکاو میشه!
    راستی میگم بد نیس یه لیستی تهیه کنیم از اسم خیابونا و میدونا و اسمای احتمالی که جاش ممکنه بذارن! طنز توپی میشه جان خودم
    (منم می امضائم به شرط این که تو هتل آپارتمان زندون واسه م کمپوت آناناس بیارین!)

  93. وحید28 گفت:

    من نیز ایناقدامرا محکوم می کنم . وهمراه شما و تمام دوستانطنز نویس هستم.
    موفق باشی محمد علیجان.
    در ضمن بیانیهرا لینک میکنمحتماً.

  94. Sina Helmi گفت:

    نام ایرج را عوض کردند با نام جلال
    تا مگر از یک حرام آیند سوی یک حلال
    نام ایرج تا ابد زنده‏ست در تاریخ طنز
    نام ایشان فوق فوقش زنده باشد یک دو سال

    از کسانی که قصد تخریب تخت جمشید رو داشته‏اند بیش از این نباید انتظار داشت.
    من هم هستم

  95. پلخمون گفت:

    دو کلوم ختم کلوم
    من موافقم

    یا حق
    ارادتمند شما پلخمون

  96. یه جورهایی هردوش بود!اما باید بگویم انصافا مورد اولش بیشتر از مورد دومش بود!

  97. پلخمون گفت:

    ما را هم اضاف کنید
    اینجانب مرتضی قربانی متخلص به پلخمون اعتراض خود را نسبت به این عمل قبیح اعلام میداری

  98. پلخمون گفت:

    سلام جناب مومنی

    در تولید طنز و زایش طنز دستی هم داریم

    مرتضی قربانی(پلخمون)

  99. داریوش مسلم گفت:

    چرا به امضا گرفتن از طنز پردازان اکتفا میکنید ؟

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ شهریور ۲۰ام, ۱۳۸۸ ۴:۲۴ ب.ظ:

    طبیعی است که این رفتار می‌تواند مورد اعتراض عمومی هم قرار بگیرد. چه آشکار و چه پنهان.
    اما امضاء طنزپردازان جنبه‌های نمادین هم دارد.

  100. اقا ما همه چیزمون دو تاییه … (خران دو عالم)

  101. برای اعلام نارضایتی همیشه آماده ام…اگر قابل باشم.

  102. سلام. من را هم اضافه کن به لیستت دادا. شاد باشی

  103. موافقم و مایلم امضا کنم. با سپاس از شما.

  104. فرزام گفت:

    سلام. من رو هم اضافه کنید. ممنون

  105. مجید گفت:

    حق با شماست، اگر این حرکت ضد فرهنگی پاسخ محکمی نگیرد حتماً سراغ دیگر مفاخر ادبیات هم خواهند رفت.

  106. آرمان گفت:

    با این بیانیه موافقم .

  107. اسم مستعار م اعتبار امضا ندارد! و اسم حقیقی م امضاش اعتبار ندارد!
    اما در حمایت از این اقدام به سهم خودم در وبلاگ اطلاع رسانی میکنم
    باشد که قبول افتد
    درود

  108. سروش گفت:

    من طنز پرداز با طنز نویس نیستم ولی طنز نویسان را دوست دارم . دوستان چندی پیش همین اهالی شهرداری مشهد میدانی در این شهر را کم کم داشت تاریخی میشد و از کارهای معماری ایرانی بود را تخریب کردند و به جاش چمن ( علف ) کاشتند . شما فکرمیکنید خیابان بعدی کدام خیابان باشد حدس بزنید و به شهرداری مشهد اطلاع بدهید تا جایزه بگیرید !!!!

  109. من تو متنی نه بعنوان طرح های ضربتی شهرداری مشهد برای عید نوروز نوشته بودن به تغییر نام بلوار ایرج میرزا اشاره کرده بودم ولی خداییش این اعلام دلایل در شاهکار های شهرداری مشهد یه چیز دیگه ست البته اگر به دلایل شهدری خوب نگاه کنین علت اصلی این تغییر نام رو می بینین که البته در پرده ای که در تقاطع بلوار ایرج میرزا و فرهنگ نصب کردن واضح تره

    امیدوارم شاهد تغییر نام بلوار حافظیه میدان سعدی دانشگاه فردوسی میدان آزادی حرم امام رضا (ع) و … نباشیم

  110. علی گفت:

    عزیز
    کامنت شماره ۶۲ جناب حسین شرخر در ملا عام به مشهد و مشهدی توهین کرده و متاسفانه شما هیچ کاریش نکردین .

    چون معمولا افراد بر خلاف من نمی یان کامنتا رو بخونن وگرنه نصف این عزیزان مشهدی امضاهاشونو پس می گیرن .

  111. متن نوشته شده در ابتدای سال برای تغییر نام بلوار ایرج میرزا

    تابلو ای که در عکس می بینید بعد چند روز توسط شهرداری کنده شد

    http://ma1nafar.blogfa.com/post-54.aspx

  112. آقای مومنی لطفا به من ای میل بزنید.

  113. قلم گفت:

    نهایت بی اطلاعی ایشان از تاریخ ادب فارسی و ماهیت ژانرهای ادبی و ضرورت سبک‌های مختلف بیان!

    این اطلاعیه در شهر شاعرخیز مشهد انصافاً چندش‌آور است!

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ شهریور ۲۰ام, ۱۳۸۸ ۴:۱۵ ب.ظ:

    نکته ای که گفته‌ای بسیار مهم است. اینکه ما از هر متنی انتظارهای مشخصی باید داشته باشیم. مثلا شاهنامه‌ی فردوسی در ژانر حماسه می‌گند. ما نمی‌توانیم بگوییم چرا شاهنامه کمدی نیست!

  114. فرزام گفت:

    راستی یادم رفته بود لینک بدم! دادم…

  115. سعید گفت:

    بیچاره ایرج میرزا
    مرده ها هم از دست اینها عاصی هستند !!!!!!

  116. reza kamali گفت:

    این نهایت تحجرگرایی است

  117. فرشاد گفت:

    درود بر شما لطفا اطلاع رسانی بیشتری انجام دهید تا سبز اندیشان علیه افکار پست این زمانه باستند.. با آرزوی پیروزی

  118. میلاد گفت:

    اگر بخواهند چیزی را اسلامی نمایند آن را معمولا کوتاه می کنند. مثلا …مثلا… ختنه کردن. حالا چه لزومی داشت برای اسلامی شدن خیابان فوق الذکر اسمش را عوض کنند، کافی بود ختنه اش (کوتاهش)می کردند

  119. عالم العلوم زاهد زاده گفت:

    من ضمن تشکر از شهردار محترم و همکاران عرض میکنم اصولا ۷۰ درصد از فرهنگ، تاریخ و آثار ادبی ایران اشتباهی بوده و باید اصلاح شود که امیدوارم به تدریج و با تلاش ایشان این مهم به انجام برسد. و از این پس نیز همه شعرا و نویسندگان با گرفتن عبرت از سرنوشت امثال ایرج میرزا حساب کار خود را کرده و درست عمل کنند. اگرنه چه در زمان حیات و چه بعد از مرگ باید جواب پس بدهند.
    در ضمن بیانیه شما رو هم محکوم میکنم.

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ شهریور ۲۱ام, ۱۳۸۸ ۱:۱۴ ب.ظ:

    ما زمن تشکر خالثانه اظ خودمان، شما را مهکوم می‌کنیم. تنذپردازظان را مهکوم می‌کنیم. ظمین، ظمان، حمه را مهکوم می کنیم.

  120. اخشراش گفت:

    جرا جلال آل احمد ؟
    جناب شهرداری ادب فهم مشهد، اگه ایرج میرزا آن است که تو می گویی ، جلال هم یه زمانی کمونیست بوده است . پس بهتره اسم این بلوار سی ساله ایرج میرزا رو بذاری مثلا شهریار ؟نه…. نه…. اونم که تو جوونی هاش عاشق بوده و تو پیریش … ؟؟؟ پس بذار ….. نه بابا . اسم این شاعرا و هنرمندا رو نذار که هر کدوم یه جوری بو می دن . بهتره اسم همون آقایی که طرح تعویض نام این خیابون رو به شما تحمیل کرد بذارین که از نظر ؟؟پاکه .

    منم با امضای این بیانیه موافقم و مطلبتونو در وبلاگم درج می کنم .

  121. سلام این که اسم عوض کردن یه بحث و اینکه این تابلو رو نصب و توهین کردن یه بحث دیگه این توهین رو نمی شه پذیرفت/.

  122. عجیب نیست آقای مومنی!
    وقتی زمزمه هایی به گوش می رسد که رشته های علوم انسانی و به خصوص ادبیات جوانان را سطحی نگر و به دور از معنویات بار می آورد عجیب نیست که نام ایرج میرزا را حذف کنند!
    ظاهرا اینکه من و شما مخالف این حرکت هستیم چندان مهم نیست….مهم نظر موافقان بوده که اجرا شده…احتمالا شهرداری مشهد به شهردار شیراز هم پیشنهاد می دهد که نام حافظیه را هم تغییر دهند هر چه باشد حافظ هم اهل معشوقه و می بوده و بارها در اشعارش به این مسائل اعتراف هم کرده!

  123. موافقم و امضا می کنم. ایرج میرزا از بزرگترین شاعران دوره رونق شعر و شاعری ایران در عصر قاجار بود که در همان زمان مورد احترام کامل نخبگان جامعه

  124. اراكده گفت:

    سلام
    تو دوره ای که کارکنان دولتی اش … رو از کدو تشخیص نمی دهند باید هم همچین سوتی های گنده ای داده بشه.
    فقط میتونم بگم متاسفم .
    اگر بی ادبی کردم خوب کاری کردم به شهرداری ربطی نداره
    به صدا و سیمای ضرغامی که اصلن ربطی نداره )
    قربانت
    🙂

  125. سیاووش.ا گفت:

    ما هم هستیم… انتشار یافت… طنز تویس نیستیم ولی شاد مینویسم!!! سری هم به وبلاگ ما بزنید!!!

  126. roobina rashidi گفت:

    نباید بذاریم فرهنگ وادبیاتمون بازیچه دست آدمای پوچ و زبون نفهم بشه. من هم امضا می کنم و ازهمین جا به ایرج میرزا سلام می کنم. ایرج جون همیشه بیادت هستم و مرسی که همیشه مدافع حقوق زن بودی

  127. شفق گفت:

    من خودم شخصا با استفاده از برخی مضامین و مفاهیم در شعر حتی اگر طنز باشد چندان موافق نیستم. کتاب ایرج رو هم در قفسه ام نذاشتم و دور از دسترس اطفال ! کردم، اما در اینکه ایرج هم یکی از شاعران بزرگ ایران و جزوی لاینفک از فرهنگ و ادب فارسی هست شکی نیست. من هم این اقدام شهرداری مشهد رو تقبیح می کنم هرچند که ریش و قیچی دست خودشونه و هرطور دوست داشتن عمل می کنن و حرف کسی هم براشون مهم نیست.

  128. نیکان گفت:

    ناموس عشق و رونق عشاق میبرند
    منع جوان و سرزنش پیر میکنند!!!

    شوربختانه مملکت در دست عجیب جانورانیست

  129. با سلام
    من هم با امضاء وانگشت موافقتم رو اعلام میکنم…ومن ا… التوفیق

  130. واقعا نمیشه اسمی واسه این کارشون پیدا کرد. وقتی اکثر هنرمندان و نویسندگان این دولت رو تحریم کرده اند نمیشه کاری بهتر از اینان انتظار داشت. من هم از مخالفان تغیر نام بلوار ایرج میزا هستم و با شما موافقم.

  131. هر کجا که چراغ علم خاموش شود جهل و خرافه زیاد گردد
    بنده به شخصه این عمل مضحک را محکوم میکنم

  132. یک روزه‌دار گفت:

    این هم تابلو جدید بلوار که یه ضربدر سبز روش خورد!
    http://i32.tinypic.com/nzr538.jpg

    این هم دیوان ایرج میرزا برای دانلود
    http://www.4shared.com/file/32265392/8036541a/Divan_Iraj_Mirza.html

  133. م. آسمان گفت:

    سلام… فکر کنم بعد از سی سال حس اسلامیت آنقدر پررنگ شده که فرهنگ و ادب را باید فراموش کرد… بزرگواران شما رسالت خویش را انجام دادید اینان را گوش شنوایی نیست و نه چشم بینایی… خدا دل‌هایشان را سنگ کرده و بر گوشهایشان مهر زده و بر چشمانشان پرده افکنده. اینان به جنگ نور رفته اند

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ شهریور ۲۳ام, ۱۳۸۸ ۵:۵۱ ب.ظ:

    نور ز خورشید خواه، بو که برآید

  134. فاطمه کنگرلو گفت:

    د ر مملکت چو غرش شیران گذشت و رفت
    این عوعو سگان شما نیز بگذرد

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ شهریور ۲۳ام, ۱۳۸۸ ۵:۵۲ ب.ظ:

    ببینم می‌تونید یه کاری کنید که «سیف فرغانی» هم از نون خوردن بیفته؟!

  135. مش کرم گفت:

    برای ابراز هم دردی آمدیم ! آه ، افسوس .

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ شهریور ۲۳ام, ۱۳۸۸ ۵:۵۷ ب.ظ:

    اینم مش کرم
    واسه اینکه نگن یه مشت مرفه بی‌درد دارن از این حرفای سوسولی می‌زنن. تازه اگه بی این حرفا باشه که ما همگی مش‌کرمیم!

  136. آشپز گفت:

    من به عنوان یک اشپز وظیفه شناس این بیانیه را امضا میکنم اگر برای امضای این بیانیه مراسمی چیزی هم گرفتید پلویش با خودم!

  137. آشپز گفت:

    یادم بیاورید برای این استقبال گرمتان یک پلو خورشت قیمه ی خوب مهمانتان کنم!
    ممنون از تبریکتان
    چشم صدر در صد اعلام می کنم
    همچین با صدای بلند هم اعلام می کنم!
    امید وارم بشقاب شما هم همیشه پر باشد اگر هم خالی شد خودم پرش میکنم صاف میای پیش خودم توی رستوران میگم بچه ها برات یک خوراک چلو کباب با نون اضافه بذارن که کیفشو ببری!

  138. از اینجور مسائل خنده دار توی ایران کم نیست، منتهی یکی باید کشفشان کنه
    من هم امضا میکنم

  139. سلام
    در این باره چهار یاداشت تحت عنوان های زیر در وبلاگ خود “چه بگویم” آورده ام:
    ۱ – به سر عشق خراسان دارم (رنج نامه ای از طرف اهل ادب و ایرج میرزا به شورای اسلامی مشهد)
    ۲ – تکمله ایی بر یاداشت : ” به سر عشق خراسان دارم ”
    ۳ – علّت محبوبیت شعر ایرج میرزا در میان مردم (یاسخی دیگر به رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی مشهد، در باره تغییر نام بلوار ایرج میرزای مشهد)
    ۴ – وقتی شهرداری مشهد حکم به تکفیر ایرج میرزا می دهد.
    همچنین شعر پیام ایرج میرزا (شعری تازه و منتشر نشده از محمود خیبری«نجوا») را آورده ام
    خوشحال می شوم ضمن امضای اعلامیه (هرچند محتسبان را چه به مستان طنّاز) نظر دوستان را در این باره بدانم

  140. سلام جناب مومنی.
    به روزم و منتظر نقد حضرتعالی و اساتید طنزپرداز.
    ظاهرا یکی از مطالب بنده رو با عنوان( برنج هندی،فیلم هندی و…) به اشتباه با اسم علیرضا پوربورناش یا چنین اسمی لینک کردید که ممنون می شوم اصلاح کنید.
    با تشکر از زحمات شما.

  141. majid گفت:

    درود بر شما
    من نیز این بیانیه شما تایید می کنم
    و مورد تایید من است.
    پایدار باشید
    لطفا بیانیه ما را نیز تایید کنید

  142. majid nasrabadi گفت:

    خبر فوری:
    بیانیه جمعی از وبلاگ‌نویسان فارسی زبان در اعتراض به وقایع اخیر قبل و پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ را در صورت تمایل با نام حقیقی خود و ثبت وبلاگ یا سایت شخصی امضاء کنید. تنها نام کسانی ثبت می‌شود که دارای وبلاگ یا سایت شخصی هستند و با نام حقیقی خود آن را اداره می‌کنند. لطفاً این خبر را به تمامی بلاگرها اطلاع رسانی کنید. در صورت موافقت نظر خود را از طریق ایمیل شخصی‌تان اعلان کنید.

    از آن روی که این حرکت سازمان دهی شده نیست و کاملا خودجوش می باشد به همین دلیل با یاری شما می توانیم امضاء های بیشتری را کسب کنیم. اگر به شکل دومینووار عمل کنیم و هرکس بتواند حداقل ۱۰ امضاء جمع کند ما می توانیم زودتر این بیانیه را منتشر کنیم. همان طور که می دانید سرعت عمل در این کار اهمیت دارد. خب باید بتوانیم از بین ۲۷۰۰۰۰۰ وبلاگ و سایت فعال و غیر فعال ایرانی حداقل ۱۰۰۰ امضاء کسب کنیم تا حاکمیت بیشتر صدای ما جدی بگیرد. اگر ما خود به فکر خود نباشیم از دیگران نمی توان انتظار داشت. ما به عنوان یک صنف محسوب می گردیم، صنف وبلاگ نویسان. ما نیز همانند روزنامه نگاران و نویسندگان درارای حقوق صنفی خاص خود هستیم.
    پس می توانید با گذاشتن این پیام در یکی از پست های خود و یا گذاشتن کامنت در وبلاگ دوستان همراهتان و یا گذاشتن این خبر در لینکده های چون قطار و بالاترین و دنباله و … یا مطرح کردن آن در تالار های گفتگو چون فیس بوک و تویتر و … جمع بیشتری را به حمایت از خود بطلبیم.
    برای دیدن این بیانیه به این آدرس بروید: http://greek.blogfa.com/

    آدرس ایمیل من: nasraabaadi@yahoo.com
    لطفا برای تایید و تاکید بیشتر به ایمیل من تماس بگیرید و نام و بلاگ و نام و نام خانوادگی خود را قید کنید. زیرا برخی بدون اجازه از صاحبان وبلاگ برایم کامنت می گذارند.

  143. اسم من رو هم ته اون امضاها ثبت کن ! مرسی !

  144. علي ارور گفت:

    من هم از تمام کسانی که مچک هستند مچکرم که شما هم مچکرید مانند من و باید بدانید که این مچکر بودن از تشکر است و این تشکر از شکر و این شکر از مچکر بودن من استو پس همه گان مچکر باشید که چنین تاپیکی زدند تا انها که از خود مچکرند و انها که از دین خود مچکر بیاین تابلو بزنند و بگن ما از خود مچکر ها هم خیلی حالیمونه و میرزا رو از همه شما بیشتر میشناسیم.

    ای الناس بدانید و آگاه باشید که میرزا جون ما از خود مچکر نبود اما از شما مچکر است که این گونه به یاری او و به مبارزه با از خود مچر ها به پا خواستید.

    من هم از خود مچکر . شما چطور ؟

  145. سلام.

    عکس رو من گرفتم. طنز نویس نیستم اما لینک وبلاگ شما در فیس بوک منتشر کردم. ممنون از توجه و اقدامتان.

  146. سلام.بنده هم ابراز وجود و امضا میکنم! 🙂

  147. لطفا نام ها و سایت مارا به لیست امضا کنندگان اضافه کنید

    از طرف نگار خانوم و نازنین خانوم تهرانی فراهانی

  148. r.babazadeh گفت:

    دیوان ایرج میرزا منو یاد تحقیق ادبیات زمان دانشجویی میندازه که هیچ وقت نمره اون تحقیق رو نگرفتم ولی بهش مفتخرم
    ادرس دریافت دیوان http://www.farsiebook.com/ebook/7693.htm

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ شهریور ۲۵ام, ۱۳۸۸ ۳:۴۴ ب.ظ:

    سایت «آی طنز» می‌تواند محلی باشد برای ارائه تحقیقات، پژوهش‌ها و مقالات شما.

  149. سپیده جواهری گفت:

    مملکت ماست و…
    امضا می کنیم.

  150. به تو چه گفت:

    بخواب بابا اوسکل
    همیین مونده شما چارتا بجه سوسول بشید وکیل مدافع اون مردک ایرج

    بازم میگم
    بخواب بابا

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ شهریور ۲۶ام, ۱۳۸۸ ۳:۳۴ ب.ظ:

    اگر ما سوسول هستیم و ایرج‌میرزا«مردک»، جمله‌ی شما غلط است. باید می‌نوشتی: همین شماها باید از این مردک دفاع کنید.

    شما الان نوشته ای:«همیین مونده شما چارتا بجه سوسول بشید وکیل مدافع اون مردک ایرج»
    در ضمن همیین غلط است. همین!

  151. سلام
    من امضام اصلا خوب نیست دلم می خواد انگشت بزنم.

  152. من هم موافقم اگر امروز بخواهند اینطور اعمال بد خود را توجیحه کنند و ما در مقابلشان نایستیم فردا نیز خودمان را از بین می برند وآن هنگام است که دیگر نمیتوانیم هیچ دفاعی از خود کنیم زیرا که قبلا ننگ را پذیرفته ایم
    لطفا اسم مرا نیز به جمع امضا دهندگان اضافه کنید

  153. به نام حق
    من طنز پرداز نیستم اما این اقدام زشت و ناپسند شهرداری مشهد را محکوم می کنم.
    اندکی صبر،سحر نزدیک است.

  154. HPS گفت:

    مرگ بر بی خرد …. باید اعتراض کرد .. دیگه شورشو در اوردن . ای شهردار مشهد احتمالا قبلا تو بخش نظلفت نبود ؟!

  155. كامران كوشكي گفت:

    با سلام
    من به شخصه به شخصیت استاد ایرج میرزا احترام می گذارم و اشعار پر محتوای ایشان را می ستایم.که برای همه زمانها مصداق دارد.و برای مبارزه با این جهالت و کور فکری رایج در نظام جمهوری اسلامی پای این عریضه را امضا می کنم.

  156. گر نروم نیستم! پس هستم. ممنون از این حرکت.

  157. من هم امضا کردم. اما نیستم.

  158. در ضمن من فکر می کنم بهتره همچنان امضاهایی اضافه بشه. چون به نظر میاد این قضیه هنوز به گوش خیلی ها نرسیده. شاید کمی تامل بد نباشه. ممنون

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ مهر ۲ام, ۱۳۸۸ ۸:۰۸ ب.ظ:

    این بیاینه بیش از دو هفته است که روی وبلاگ من و سایت «آی طنز» قرار گرفته. گمان می‌کنم گذشت زمان، بیش از این، از اهمیت و روزآمدی بیانیه و موضوع کم می‌کند. نام شما را به بیانیه افزودم.

  159. با تغییر نام بلوارهای شهر شروع کردند با حذف تاریخ پادشاهان ایرانی از کتابهای درسی ادامه دادند و خدا می دونه با چی تمومش میکنن!
    من طنزپرداز نیستم اما با اعتراض به این حرکت موافقم و این مطلی در وبلاگ من بازنشر شد.
    پیروز باشید

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ مهر ۴ام, ۱۳۸۸ ۸:۱۱ ب.ظ:

    با حذف تیم ملی فوتبال!

  160. کامی امین گفت:

    من طنز پرداز نیستم ولی این گونه اقدامات را به شدت محکوم میکنم.
    گویا این آقایان به قول بعضی ها چشمها و گوشهایشان را بسته و دارند تخته گاز به جلو می روند .
    در این بین خدا عاقبت ما و ادبیات و تاریخ ما را به خیر کند.

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ مهر ۴ام, ۱۳۸۸ ۸:۱۳ ب.ظ:

    چه عاقبتی بدتر از اینکه خیلی‌ها فکر می‌کند ادبیات هرتی پرتی است و هیچ قاعده و قانونی بر آن حاکم نیست؟!

  161. سلام. من امضا کردم. اسمم نیست. درود.

  162. ehssan azad گفت:

    من هم این حرکت رو محکوم می کنم و اعتقاد دارم حذف کردن نویسندگان این مرزو بوم حذف کردن بخشی یا شاید تمام تاریخ این خاک است

  163. ehssan azad گفت:

    در ضمن این خبر را هم لینک کردم

  164. شازده گفت:

    سلام
    من که باورم نمیشه!!!!!!!
    تازه من با خواندن عنوان بیانیه‌ی جمعی از طنزپردازان در اعتراض به اقدام موهن شهرداری مشهد
    فکر کردم درباره اولتیماتوم شهرداری مشهد به یکی از شهرداران است که تا ازدواج نکند ابلاغش را امضا نمی کنند!!!!!! بخدا خودم توی رادیو شنیدم که سه درصد مدیران خراسان شمالی مجرد هستند و استاندار اولتیماتوم داده که اگر ازدواج نکنند پست های مدیریتی ازشون گرفته میشه
    حالا معنی شایسته سالاری رو فهمیدید یا باز هم برامون از رادیو بگن!!!!
    شاید بیچاره ها نتونند ازدواج کنند!!! یا شکست عشقی داشته باشند شایدم منتظره کسی هستند….

  165. رامين گفت:

    نه تنها در این زمینه بلکه در سایر بخشهای این مملکت هم متاسفانه اسامی ملی به اسامی عربی و مذهبی تغییر نام پیدا کرده است

  166. امضای من هم باشد!

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ مهر ۸ام, ۱۳۸۸ ۱۰:۴۷ ب.ظ:

    پیش پای شما بیانیه را به خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبر دادیم. با اینحال شهرداری مشهد و سایر شهرهای کشور قول مساعد دادند، در اسرع وقت ترتیبی اتخاذ کنند که امضاء شما ندیده باقی نماند و از این امضاء به شکلی شایسته استفاده شود.
    با این حساب برای عملکرد بعدی شهرداری مشهد و بیانیه بعدی طنزپردازها امضاء شما در اولویت قرار دارد. (:

  167. jamshid vahida گفت:

    khorsid hichgah zir abr namimanad.Fahang kohan vatan ba eghdam bifarhaghan az safah tarikh pak nakhahad shod

  168. jamshid vahida گفت:

    khorsid hichgah zir abr namimanad.Fahang kohan vatan ba eghdam bifarhaghan az safah tarikh pak nakhahad shod

  169. امیدوارم موفق باشید من نیز همراه و همگام با شما بر این اعتراض نامه مهر تایید می زنم

  170. من گفت:

    نام خیابان گلستان در شیراز را به سلمون فارسی تغییر دادند!!!

    دوستی به کنایه می گفت علت این بود:
    سعدی گفته بنی ادم اعضای یکدیگرند……………. مشخص نکرده کدام عضو

    جالب اینجاست مجسمه سعدی در همان خیابان هست
    @الف.محمدی

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ مهر ۱۶ام, ۱۳۸۸ ۱۲:۰۴ ق.ظ:

    البته سلمان که از خودمان است. هموطن باهوش خودمان. شاید حتی این نگاه هم اشتباه باشد که از خودمان و هموطن خودمان. اما چه می‌شود کرد که افراط و البته اقدامات خالی از محتوی جامعه را به واژه‌ها و اسامی مشخصی حساس کرده است. افسوس!

    من پاسخ در تاريخ مهر ۱۸ام, ۱۳۸۸ ۱۱:۰۵ ب.ظ:

    اقا جان این رو که میدونم سلمان ایرانی بوده فامیلیش داد میزنه (فارسی)IQ منظورم تاریخ اسلام بود که نابجا بکار رفته. وگرنه شما میتونید اسم تمام خیابانها ی قدیمی رو با اسم شهدا عوض کنیدشهدا هم ایرانی بودند و هم وطن پرست ولی هر چیزی جای خود دارد جاده بسازند راه بسازند اسم شهدا را زنده کنند نه اینکه نام بزرگان را مدفون کنند

    محمود علي پاسخ در تاريخ مهر ۲۳ام, ۱۳۸۸ ۲:۲۱ ق.ظ:

    خیابان گلستان بجای خودش است. ولی خیابان پیرنیا را همان اول انقلاب به نام سلمان فارسی شده.(l[مجسمه سعدی درمیدان سعدی شیراز است. خیابان روبروی آرامگاه سعدی)

  171. پسر گفت:

    ‌چرا بعضیا اسماشون خط خورده؟

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ مهر ۱۹ام, ۱۳۸۸ ۱۲:۲۹ ق.ظ:

    باید از بلاگفا بپرسید چرا؟! اگر دقت کنید همه‌ی این کسانی که اسمشان خط خورده از سرویس بلاگفا استفاده می‌کنند که این روزها با مشکلات فراوانی روبروست.
    در «ماتینه» افزونه‌ای هست که لینک‌های خراب و نافرجام را تشخیص می‌دهد و به من اعلام می‌کند که اگر مایل باشم، آن لینک را غیرفعال کنم.
    آن لینک‌ها به این شکل در وبلاگ نمایش داده می‌شود.

    ممنون. بالاخره یکی پرسید!

  172. hourdad گفت:

    vaghan moteasefam ke ye honarmandoo pornograph moarefi mikonim

  173. مینا گفت:

    سلام .بحث سر خودمانی و غیر نیست .بحث سر عوض کرد نه .اسمی که از ابتدا روی هر چی گذاشته شده دلیل داشته .تمامی میادین ما بعد از انقلاب تغییر کرد هر کدام دارای یک هویت و یک قصه نهفته بود اما نمودنم اگر بت شاه دشمنی داشتند چرا اسامی تاریخی را عوض کردن ؟
    مثلا خیابان وزراکه خالد استانبولی میگن انتفاضه میگن آخه مگه یه خیابان چندتا اسم باید داشته باشه .من فکر میکنم چون ایرج میرزا هجو کو هم بوده اسمش را برداشتند.که اشتباه بزرگی است اشعار ایرج سراسر هجو نبوده .جلال هم محبوب همه هست اما میتوانستند خیابان جدیدی را به نام جلال بزنند .این که نمی شه هرکی از را میرسه یه سمت درپیت میگیره چون از اسم یه خیابان خوشش نمی یاد عوضش کنه .من نمیدونم چه طور میشهبیانیه را امضاء کرد . لطفا منو راهنمائی کنید.

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ مهر ۲۸ام, ۱۳۸۸ ۵:۰۷ ب.ظ:

    مرحله‌ی امضاء بیاینه متاسفانه چند روزی است که به پایان رسیده است. بعد از آن بیانیه با نام همه امضاءکنندگان به شهرداری مشهد ارسال شد و جوابیه‌ی جالب و خواندنی آنها را در پی داشت، که اینجا می‌توانید آنرا بخوانید:

    پاسخ شهرداری مشهد: ایرج میرزا منفور است!

  174. محمد گفت:

    آقای شهردار ،یه نفرو می شناسم که تو شعراش صحبت لب و خال و …. می کنه مرحمت فرمایید نام اونم از خیا بونا حذ ف کنید.خجالت آوره

  175. ابراهیم گفت:

    باور کنید چیز عجیبی نیست .امثال همین آقایون نبودند که می خواستند به بهونه کافر بودن کوروش ،تخت جمشید و پاسارگادو با بلدوزر خراب کنند؟؟؟؟

  176. محمد پدرام گفت:

    با تاسف کامل امضا می کنم .امثال این آقایون فقط باعث دین ستیزی می شن.

  177. سروش گفت:

    اون از انتخاباتمون،اینم از این،زنده بگور شن تمام این مسوولان که کاری به جز ضرر زدن به شخصیت پاک پارسی ندارند!

  178. Afsoon گفت:

    چرا که ایرچ میرزا تئوری شان را خوانده و کنش شان را دیده بود: ارباب عمائم این خبر را از مخبر صادقی شنیدند …

    شهرداران تروریست های شرف و صداقت و عقل اند!

  179. حامد گفت:

    امیدوارم مغز به مانند ماش این جماعت دکترای افتخاری تکانی بخورد تا از این بهتر بتوان کنار آمد با جماعت سهمیه ای.

    برای کمک به آگاهی یافتن دوستان مطلب را در پیوند های روزانه خود قرار دادم.

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ آبان ۱۸ام, ۱۳۸۸ ۱:۱۵ ق.ظ:

    آن مولر، نماینده ایلت جورجیا، در اعتراض به تام مورفی و خاموش بودن میکروفونش گفت: «آقای رئیس جلسه! من را روشن می‌کنید؟
    مورفی: فکر می‌کنم سی سال پیش سعی کردم.»
    حالا حکایت ماست.

  180. آزاده گفت:

    عجب عقلی دارن . حالا چرا جلال آل احمد گذاشتن ؟؟؟؟؟؟؟؟//

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ آبان ۲۰ام, ۱۳۸۸ ۱۲:۰۸ ق.ظ:

    شاید چون جلال ابتدا کمونیست بود و بعد به راه راست «هدایت» شد!

    آزاده پاسخ در تاريخ آبان ۲۰ام, ۱۳۸۸ ۱۲:۴۵ ب.ظ:

    منظورت ا ینه از راه راست منحرف شد دیگه

  181. بیتا گفت:

    از این حکومت سراسر جهل و فرهنگ ستیز بیش از این نمی شود انتظار داشت. اما اگر از دید دیگری به این موضوع نگاه کنیم اتفاقا فکر می کنم این حرکت و در کنار آن نوشتن چنین توضیح مسخره ای نقش مهمی در آشنایی بیشتر اقشار مختلف مردم با آثار ایرج میرزا  داشته باشد. در این دوره سانسورهای بی شرمانه ادبی و بستن درهای اینترنت به روی مردم طبیعی است که هر کس بعد از خواندن چنین توضیحاتی در مورد اشعار ایرج میرزا میل بی حدی برای خواندن آثار او پیدا خواهد کرد. هر کاری که این حکومت کند در نهایت به نفع ماست.

  182. جواد گفت:

    من با اقدام شهرداری مشهد موافقم . نام خیابانها نشان دهنده فرهنگ و تاریخ این مردم است به نظر من باید نام باشگاه ابومسلم مشهد را هم عوض کنند چرا که ابومسلم خراسانی از دشمنان امام صادق(ع) و ائمه اطهار بوده است.

  183. آريو گفت:

    درود،
    اتفاقا من هم تو همین بولوار زندگی میکنم. نه تنها من بلکه انسان های فرهیخته از این کار نا راحت شدند. مشکل ماست که افراد بی سلیقه مسئول ما شدند.

  184. ثینا گفت:

    من ایرج میرزا را نمیشناسم به صورت اتفاقی با این مطلب مواجه شدم.
    از این افسوس میخورم که با یک تصمیم عجولانه چه طور وقت یک قشر جامعه را ضایع میکنند.
    و چه راحت قضاوت میکنند. و قضاوت خود را این چنین با قاطعیت برای مردم منتشر میکنند.

  185. شهره گفت:

    دین ستیزی بهتر است با دین گریزی؟

    حالا که نمی گذاریم انسان های دین ستیز زنده بمانند

    دیگر دین گریز نسازیم!!!

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ دی ۱۸ام, ۱۳۸۸ ۱۱:۳۸ ب.ظ:

    کارخانه‌ی دین‌گریزساز سال‌هاست با تولید انبوه فعال است!

  186. cactus گفت:

    اولا واقعا تاسف
    دوما صادق هدایت میگه گاهی زخمهای مثله خوره روح را میخوره یعنی چی؟
    یعنی شما هم اگر خاطره بدی از یک نفر داشتید که مثله خوره میشد حتما نمیذاشتید اسم طرف روی یک میدان باشد
    اشاره میکنم که این خاطرات بد شهردار مشهد مربوط به…

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ بهمن ۶ام, ۱۳۸۸ ۱۲:۰۰ ب.ظ:

    مجبور به تعدیل نظر شما شدم. معمولا نظر مخاطبان را ویرایش نمی‌کنم، شاید یکی دو مورد در سال. حتی از کنار نظرات تند سیاسی یا … می گذرم. اما مایل نیستم حریم ماتینه و دوستانی که بهاین وبلاگ می‌آیند به حرفهای ناشایست آلوده شود.
    آیا با شیوه‌ی غیرفرهنگی می‌شود، رفتارهای غیرفرهنگی را نقد کرد؟

  187. تنها مشکل کشور همین بود که بحمدالله حل شد

  188. majnoon گفت:

    باید جلوی این توهین ها رو بگیریم وگر نه فردا به تموم شخصیت های کشورمون توهین می کنند

  189. majnoon گفت:

    فکر می کنم دیگه خون آریایی تو رگهای مسئولین جریان نداره.واستون متاسفم

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ اسفند ۱۵ام, ۱۳۸۸ ۱۲:۳۷ ق.ظ:

    بالاخره برای چون منی متاسفی یا توهین کننده‌ها؟
    البته توهین مظاهر مختلفی دارد که بی‌توجهی به نخبگان موجود یا درگذشته نیز می‌تواند نمونه‌ای از آن باشد.

  190. مهدی گفت:

    من خودم چند سالی در مشهد زندگی کرده ام و بیشترین میزان انحرافات جنسی هم را ازطریق منابع موثق در مشهد و استان خراسان یافته ام ( نسبت به گیلان و شیراز که در آن بوده ام ) نمی خواهم به خراسانیان هم توهین کنم ولی برای بیشتر مردان متاهل مشهد ( در خفاء) ارتباط با زنان و دختران به جز همسر قانونی خود جزو افتخارات است. در شهرستان چناران و احتمالا در مشهد بیشترین میزان ارتباط با محارم شایعه است . با چند سئوال از دختران دبستان و راهنمایی و دبیرستانهای چناران و مشهد صحت گفته من را امتحان کنید .شعر های مسئله دار ایرج ( از نظر مشهدی ها !!!) را خیلی وقت پیش خوانده ام و فقط کلیات مبهمی را به خاطر دارم ولی با همه این اوصاف با توجه به انتقادات جالبی و به جایی که او در این شعر ها از محجبه های دریوزه کرده باید هم شهرداری مشهد که شمار قابل قبولی از شهروندانش حجاب خوبی دارند ( چه مرد و چه زن) ولی عفاف شان لکه دار ، تحمل نام منتقد تیزبینی چون ایرج میرزا که دست روی بزرگترین نقطه ضعف این جماعت گذاشته ، غیر ممکن باشد . پیشنهاد من به این جماعت این است که نام سعدی ، عبید زاکانی( به خاطر الفاظ رکیک یا واقعیات زندگی ما ایرانیان) ، بو علی سینا ( زیاده روی در شرابخواری) ، حافظ ( به دلیل کفرگویی و توهین به ارکان نماز) و بسیاری دیگر را به دلیل اشاعه فحشاء و سایر گناهان کبیره ازروی تمام خیابانهای کشور پاک نمایند!!! والبته سخن با تحجر بسیار است .
    پیر ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت (منظور حافظ، دست خداست ؟)
    آفرین بر نظر پاک خطاپوشش باد

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ اسفند ۱۷ام, ۱۳۸۸ ۱۲:۰۳ ق.ظ:

    یکی از خطاهای ما این است که منطقه‌ی جغرافیایی را «مقدس» می خوانیم و در پرتو کلمه‌ی مقدس امکان جریان پیدا کردن بعضی از نیازها و رفتارهای طبیعی انسانی سلب می‌شود. البته آن نیازها و رفتارها محو نمی‌شوند و از شکلی به شکل دیگر تغییر می کنند و البته مخفی‌کار رواج پیدا می‌کند.

  191. 114 گفت:

    اقا مهدی اگر از ایرج میرزا خوشت میاد و دوستان روشن فکر شما برای کسی که عفت وپاکی شعر را د ر اشعار مستهجن خود از بین برده می سوزد بدسیت که یکی از ابیات ایشان را بنویس تا خود مردم قضاوت کنند

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ فروردین ۱۸ام, ۱۳۸۹ ۲:۴۴ ق.ظ:

    تکرار مکررات هست اگر بگم که در مثنوی مولانا و دیگران هم عبارات رکیک هست. آیا این نباید محل سوال باشد که هدف از آوردن کلمه‌ای رکیک در شعر مولانا یا ایرج چیست. آیا بگراند اجتماعی و تاریخی آن شعر مد نظر قرار می‌گیرد؟

    اصلا موضوع قضاوت نیست. بحث بررسی و توجه به آثار است. با ویژگی‌های مختلف.

  192. پيمان گفت:

    این است که پیش خالق و خلق //طاب علوم رو سفیدند
    با این علما هنوز مردم//از رونق ملک ناامیدند ایرج میرزا
    اگر خیلی فکر هستید خیابانی در شیراز نامگذاری شده به نام فتح الفتوح این نام جنگ اعراب است که به ایران حمله و در مسیر خود همه را به خاک و خون کشیدن و بیشترین جنایت که در تاریخ ثبت شده حمله به ناموس ایرانیان است

  193. احمد گفت:

    اگر این حکومت چنین شهرداری هایی نداشته باشد باید تعجب کرد .

  194. آرمين گفت:

    یک شعر از ایرج میرزا که بی ربط به این موضوع نیست:
    جز گه و گند و کثافت چیزی اندر این شهر ندیدم بنده * هر کجا شهر مسلمانان است از گه و گند بود آکنده *

  195. فائزه گفت:

    هرمنوتیک یا تاویل گرایی روشی که به وسیله اون مسائل فرهنگی رو میتوان درک یا بررسی نمود.درواقع مسائل فرهنگی معناگرا هستند و احتیاج به تاویل دارند.برای فهم هنر وفرهنگ و درک عمق اندیشه ایرج میرزابایداز این روش استفاده کنیم.وتمامی مولفه ها و پارامترهایی که در نهایت منجر به تولید این آثارشدند توجه کنیم .ویک نگرش سیستمی و همه جانبه داشته باشیم تا در نهایت به یک فهم همه جانبه و درست دست پیدا کنیم.متاسفانه هرجا بعضی ها کم می آورند پای دین را وسظ می کشند بدون اینکه حقیقت ناب آن را فهم کرده باشند.شاید هم می خواهند پیرو مباحث خلاقیت که اخیرابه عنوان یکی ازراهکارهای توسعه دردنیا باب شده خلاقیتی نشان دهند و بگویند ما هم هستیم،همه جوره اش.

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ آبان ۱۴ام, ۱۳۸۹ ۱۱:۱۰ ب.ظ:

    ما با زبان ساده گفتیم، گفتن نچ. نمی‌دونم با اصطلاحاتی مثل هرمنوتیک و تاویل گرایی چه واکنشی نشون میدن؟

  196. کرد ایرانی گفت:

    مرده شورهرچه سیاستمدار بی سواد وضدایرانی روببرن

    واقعآ ننگ برما که زبان فارسی رو به عربی وانگلیسی ترجیح میدیم

  197. امضاء

    محمدعلی مومنی پاسخ در تاريخ اسفند ۱ام, ۱۳۸۹ ۱:۲۱ ب.ظ:

    سپاسگزارم، اما فرصت درج امضا سال گذشته به پایان رسید!

  198. حامد گفت:

    تاسف می خورم از این همه جهل کمر بستند به نابودییه این شهر

  199. رضا گفت:

    شاعری که با بی ادبی و بی شرمی کارهای زشت خویش را به رشته شعر در می آورد را نمی توان جزئ ادبا دانست. شهرداری خیلی زودتر از اینها باید این کار را انجام میداد

  1. ۲۵ شهریور ۱۳۸۸

    […] ببینید : بیانیه‌ی جمعی از طنزپردازان در اعتراض به اقدام موهن شه… […]

  2. ۱۰ مهر ۱۳۸۸

    […] را درباره‌ی بیانیه و رویداد مورد بحث، در بخش دیدگاه «امضاء برای ایرج میرزا» درج یا به جیمیل من ارسال کردند. از همه‌ی آنها […]

  3. ۱۷ مهر ۱۳۸۸

    […] […]

  4. ۱۹ مهر ۱۳۸۸

    […] شهرداری مشهد، بدون توجه به بازتاب‌های گسترده‌ی نحوه‌ی رویارویی‌اش با چهره‌های برجسته‌ی فرهنگی […]

  5. ۱۷ آبان ۱۳۸۸

    […] جاسه‌ها دیدنی و شنیدنی است. جلسه‌هایی که عارفنامه‌ی آدم بی‌تربیتی به نام ایرج میرزا بازخوانی می‌شود. پیش از عارفنامه دو کتاب […]

  6. ۳ آذر ۱۳۸۸

    […] چلچراغ که در شماره‌ی ۳۶۴ (۱۶ آبان ۸۸) صفحه‌ای را به ماجرای بلوار ایرج و بیانیه طنزپردازها اختصاص داد و حسام‌الدین مقامی‌کیا با چاپ متن […]

  7. ۱۳ تیر ۱۳۸۹

    […] حاشیه‌ها» و بیانیه‌ای که به پیشنهاد محمود فرجامی در «اعتراض به تغییر نام بلوار ایرج میرزا در مشهد» نوشتم، نیز، جزو پربازدیدها بودند. بیانیه البته […]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *